Nieuws SV AVRM

Minister schaart zich grotendeels achter adviezen Commissie Wet Wapens en Munitie

(Bron: KNJV)

E-screener nog niet definitief van tafel

Minister van Justitie en Veiligheid, Dilan Yeşilgöz-Zegerius, heeft 4 juli met een Kamerbrief gereageerd op het eindrapport van de Commissie Wet Wapens en Munitie (WWM). In de brief staat een beleidsreactie en plan van aanpak aan de Tweede Kamer. Bij de brief is een beslisnota gevoegd. Op grote lijnen kan de minister zich vinden in de adviezen van de Commissie WWM. Zij wil vooruitlopend op een nieuwe Wet Wapens en Munitie voor enkele urgente thema’s zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel indienen.

De taak van de Commissie WWM was het opstellen van een probleeminventarisatie ten aanzien van het functioneren van de Wet Wapens en Munitie en de onderliggende regelgeving. Ook werd de commissie gevraagd adviezen te geven op welke wijze de Wet Wapens en Munitie gemoderniseerd kan worden, met inachtneming van het waarborgen van de openbare orde en veiligheid.

Geldigheidsduur jachtakte

Het verlengen van de geldigheidsduur van een jachtakte om hiermee de administratieve last bij de politie te verlichten is één van de thema’s die versneld worden aangepakt. Ook het verplichte lidmaatschap van schietsport-, jagersvereniging of WBE en de verwerking van persoonsgegevens staan op het prioriteitenlijstje. Een conceptwetsvoorstel over deze en andere prioritaire thema’s wordt in de tweede helft van 2024 verwacht.

Goed startpunt

De adviezen van de commissie vormen volgens minister Yeşilgöz-Zegerius een goed startpunt voor de ontwikkeling van een nieuwe Wet Wapens en Munitie. De minister geeft aan het uitgangspunt dat het bezit van wapens en munitie verboden is leidend blijft, en dat een restrictief beleid wordt gehanteerd voor legaal bezit van wapens en munitie.

Informatieplicht

Onderdeel van het restrictieve beleid is dat de wapenbezitter (of aspirant-wapenbezitter) dient te voldoen aan alle verplichtingen die de overheid heeft gesteld om de risico’s die gepaard gaan met het bezit van wapens en munitie, te kunnen beperken. Personen die beschikken over bijvoorbeeld een jachtakte of deze willen aanvragen hebben daarom een uitgebreide en actieve informatieplicht. Hierbij dient de persoon aan te tonen dat hij of zij geen risico vormt.

Inzet E-screener opnieuw bekeken

Tot slot wil de minister de e-screener niet definitief afschrijven, maar zo aanpassen dat de e-screener toch gebruikt kan worden om de onafhankelijke en professionele beoordeling van de psychische gesteldheid van (aankomende) wapenvergunninghouders te maken. Ook dit onderwerp wil de minister met prioriteit behandelen, daarom wordt momenteel onderzocht hoe de e-screener op een goede manier ingezet kan worden. Hiermee gaat zij voorbij aan het advies van de Commissie WWM om de e-screener definitief af te schrijven. De Jagersvereniging en de KNSA blijven van mening dat de e-screener ondeugdelijk is en dat de inzet ervan definitief moet worden stopgezet. Dat is voldoende aangetoond door het – op verzoek van de KNSA en de Jagersvereniging door de Rechtbank bevolen – deskundigenbericht.

KNJV

Minister reageert met Kamerbrief op eindrapport Commissie Wet wapens en munitie

(Bron: KNSA)

Op 20 december 2022 is door de Minister van Justitie en Veiligheid, mevrouw Dilan Yeşilgöz-Zegerius, het eindrapport van de Commissie Wet wapens en munitie in ontvangst genomen. De taak van de Commissie Wwm was het opstellen van een probleeminventarisatie ten aanzien van het functioneren van de Wet wapens en munitie en de onderliggende regelgeving. Vervolgens moest de Commissie Wwm adviezen geven op welke wijze de Wet wapens en munitie gemoderniseerd kan worden, met inachtneming van het waarborgen van de openbare orde en veiligheid.

De Minister reageert daarop nu op 4 juli 2023 met een beleidsreactie en plan van aanpak aan de Tweede Kamer. Bij de brief is een beslisnota gevoegd.

De Minister is van mening dat de Commissie Wwm niet volledig heeft voldaan aan de opdracht omdat het door de Overheid vastgestelde Beleidskompas niet geheel door de commissie is toegepast. Dat hield verband met de omvang en complexiteit van het onderwerp en de beperkte tijdsduur die de commissie gegeven was. In slechts elf maanden heeft de commissie haar taak moeten verrichten.


Prioritaire thema’s:

In grote lijnen schaart de Minister zich achter de adviezen van de Commissie Wwm en zij schaart zich tevens achter het advies van de commissie om een aantal prioritaire thema’s niet te laten wachten op een nieuwe Wet wapens en munitie, maar daarvoor zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel bij de Kamer in te dienen, vooruitlopend op een nieuwe wet.

De KNSA is content dat de voor de commissie urgente thema’s ook met prioriteit zullen worden opgepakt, zoals een langere geldigheidsduur van een wapenverlof en het anders definiëren van het begrip ‘overdragen’.

Deze prioritaire thema’s staan vermeld in de beleidsreactie en de Minister voegt daar nog een aantal andere thema’s aan toe, zoals het verplichte lidmaatschap van schietsportverenigingen, de certificering van schietsportverenigingen, de vaststelling van schietsportdisciplines en de verwerking van persoonsgegevens. Dat is belangrijk omdat daarover nu veel onduidelijkheid is.

Een conceptwetsvoorstel inzake de prioritaire thema’s (in consultatie) wordt in de tweede helft van 2024 verwacht.


E-screener:

De Minister zal ook als prioritair thema behandelen hoe de beoordeling van de psychische gesteldheid van (potentiële) verlofhouders op een effectieve en efficiënte wijze kan worden geregeld. Tot teleurstelling van de KNSA gaat de Minister voorbij aan het advies van de Commissie Wwm om de e-screener definitief af te schrijven.

Al eerder heeft de Minister de inzet van de e-screener opgeschort, maar nu wil zij – in afwijking van het advies van de commissie – onderzoeken of de e-screener toch niet op enigerlei wijze kan worden ingezet.

De KNSA blijft van mening dat het instrument ‘e-screener’ ondeugdelijk is en dat de inzet daarvan definitief moet worden stopgezet. Dat is voldoende aangetoond door het, op verzoek van de KNSA en de KNJV door de Rechtbank bevolen deskundigenbericht 


Nieuwe Wet wapens en munitie:

Behoudens de wetswijzigingen in verband met de prioritaire thema’s, zal de Minister op basis van de analyse en aanbevelingen van de Commissie Wet wapens en munitie, starten met het uitwerken van een nieuwe Wet wapens en munitie.

Het tijdpad daarvoor is nog niet bekend. De Minister zal de Tweede Kamer daarover eind 2023 nader informeren.

De KNSA zal het proces uiteraard adequaat volgen. De eerste gesprekken daarover tussen de KNSA en het Ministerie zullen al deze zomer plaatsvinden.

Beleidsreactie eindrapport commissie Wet wapens en munitie

(Bron: Rob Boom)

Onderwerp:  Beleidsreactie eindrapport commissie Wet wapens en munitie en plan van aanpak vervolgproces (Minister van Jusitie en veligheid)

Lees dit eens aandachtig door via onderstaande link, vooral ook wat er gezegd wordt over de E-screener en over het schiet incident in Alpen a/d Rijn in 2011, en de reactie van de Minister van Jusitie en veigheid hierop.

 Lees HIER:

Minister van Justitie en Veiligheid

Schieten met de Savage 110 FP Tactical

Savage 110 FP Tactical   "Law Enforcement"

-kaliber .308W

-intern magazijn 2-4 rounds

-bipod

-Bauer richtkijker 5-25x56

-massieve dikke loop 

-grendel geweer

 

Savage Arms Model 110
Type Rifle
Place of origin United States
Production history
Designer Nicolas L. Brewer
Designed 1956
Manufacturer Savage Arms
Produced 1958—present
Variants 10/110FP "Law Enforcement", 11/111 "Hunter", 12 "Varmint", 14/114 "Classic", 16/116 "Weather Warrior", 210 "Slug Warrior"
Specifications
Mass Varies with model, ~7 lbs. (Model 111G)
Barrel length 20-26 inches (508-660 mm)

Cartridge Various
Action Repeating bolt-action
Feed system 2-4 rounds, internal or detachable box magazine, double-stack single-feed. Push feed or controlled feed (depending on model).
Sights None included; Drilled and tapped for scope mounts

The Savage Model 110 is a bolt-action repeating rifle made by Savage Arms. It was designed in 1958 by Nicholas L. Brewer. It was patented in 1963. The Model 110 has been in continuous production since that time.

 

The Model 110 was developed to give the hunters a strong and powerful yet light and affordable rifle. Its model number is derived from its initial retail price of $109.95. It was originally made for .30-06 Springfield and .270 Winchester ammunition. In 1959, a short-action version was introduced, chambered in .243 Winchester and .308 Winchester. The same year, the Model 110 was the first commercial bolt-action rifle sold in a left-handed configuration.[1]

In 1966, the Model 110's design was altered to improve performance and reduce production costs. Changes included a new adjustable trigger and a new bolt with a plunger-type ejector passing through the bolt face rather than the magazine-mounted, spring-loaded ejector that was part of Brewer's original design. The new ejector allowed the use of detachable box magazines. A model with a hinged floorplate was also introduced that year.

When Savage Arms filed for bankruptcy in 1988, the firm cut its product line down to only the most basic Model 110 rifles. The design has since succeeded in bringing the company back to life as one of the largest bolt-action rifle makers in America.

In 1998, Savage re-engineered the short-action Model 110 and adopted a new model numbering scheme to differentiate short-action models from long actions. The short-action Model 110 became the Model 10, while the long-action model remained the Model 110. The Model 110 is the basis for the entire line of Savage centerfire bolt-action rifles, including the Models 11/111, 12, 14/114, 16/116, and Model 210 bolt-action shotgun as well as the Stevens Model 200. The series is available in a wide variety of chamberings, from .204 Ruger to .338 Winchester Magnum, to suit the needs of most shooters.

Addressing concerns about what was considered by many to be a weak point of the design, Savage introduced the AccuTrigger for the 110 series in 2003. Those rifles equipped with an AccuTrigger are adjustable by the end user through the turning of a single screw, offering a pull weight from one-and-a-half to six pounds. Target and select Varmint model rifles are adjustable down to six ounces.[2][3]

Many small arms produced by Savage such as the Model 110, have been used by soldiers in Ukraine during its 2022 conflict with Russia.[4]

Savage 110
Savage 110
Savage 110
Savage 110
Savage 110
Savage 110

 

Schieten met de MP-5 Heckler & Koch

De Heckler & Koch MP5 (van het DuitsMaschinenpistole 5, "machinepistool 5") is een 9mm machinepistool van Duits ontwerp, ontwikkeld in de jaren 60 door een team ingenieurs van de Duitse handvuurwapenfabrikant Heckler & Koch GmbH (H&K) in Oberndorf am Neckar.

De MP5 is een van de meest gebruikte machinepistolen in de wereld, het wordt gebruikt door een groot aantal overheidsdiensten. In de jaren 90 ontwikkelde Heckler & Koch de Heckler & Koch UMP een opvolger van de MP5, hoewel deze in productie bleef.

We schoten met de Mp-5 semi automaat met vaste kolf en Aimpoint kijker. 

Heckler & Koch MP5
MP5
Type Machinepistool
Land van oorsprong Vlag van de Bondsrepubliek Duitsland Bondsrepubliek Duitsland
Gebruiksgeschiedenis
In gebruik 1966-heden
Productiegeschiedenis
Ontwerper Tilo Möller, Manfred Guhring, Georg Seidl en Helmut Baureuter
Ontworpen 1964-1966
Fabrikant Heckler & Koch
Varianten MP5, MP5K, MP5SD
Eigenschappen
Kaliber 9x19mm Parabellum, .40S&W en 10mm Auto
Vuursnelheid 800 schoten per minuut
Mondingssnelheid 400 m/s
Effectief bereik 200 m
Massa (niet geladen) 2,54 kg
Lengte 680 mm
Loop 225 mm
Grootte magazijn magazijn met 15, 30, 40 of 50 patronen

MP5
MP5

MP5
MP5
MP5
MP5
MP5
MP5

 

 

Meer artikelen...

  1. Op bezoek bij een wapenverzamelaar
  2. Uitnodiging ALV SV AVRM zaterdag 27 mei 9.30
  3. Publicatie Staatscourant defensiemedewerking schiet mogelijkheden
  4. VERLENGEN JACHTAKTES
  5. Verlenging jachtakten
  6. Commissie Wet Wapens en Munitie adviseert snelle moderniseringsslag
  7. Minister neemt eindrapport commissie Wwm in ontvangst
  8. Vervoer vuur wapens naar / door Groothertogdom Luxemburg
  9. Schietagenda SV AVRM 2023
  10. Wijziging WM32-formulier
  11. Kamervragen E-screener
  12. Onzekerheid inzake kruitopslag houdt nog aan
  13. Vergunningen en Verloven Politie Limburg
  14. Eerste verlofaanvragen weer mogelijk; Rwm is gewijzigd
  15. Gevolgen opschorten Escreener voor nieuwe aanvragers jachtakte/verlof
  16. Politie: Ontwikkelingen omtrent verplichting E-Screener test
  17. Opschorting gebruik e-screener
  18. Cursus wapenwetgeving in de praktijk
  19. AVRM actie: gratis lidmaatschap tot 1 januari 2023
  20. Algemene Leden Vergadering SV AVRM 2022
  21. Formulieren nieuwe procedure herlaaderkenning
  22. Deskundigenbericht e-screener gereed
  23. Schieten met de shotguns op steelplates
  24. (Her)opening loket Venlo KCT
  25. Nieuwe uniform Belgische militairen - België gaat voor Multicam
  26. Leges voor een erkenning Wecg
  27. Schieten met de Colt C7 op Harskamp
  28. Schieten met de semi automaat FN Scar 7.62 mm Nato
  29. Op 25 februari zijn alle beperkingen voor schietsportverenigingen opgeheven
  30. Verlengen Jachtakten
  31. Inschrijven UBO’s vereniging
  32. Minister benoemt Commissie WWM
  33. Jagersvereniging actief betrokken bij hervorming Wet wapens en munitie
  34. Commissie bekend, revisie van de Wet Wapens en Munitie (WWM)
  35. Versoepelingen voor wedstrijden en sportkantines
NAAR BOVEN
NAAR BENEDEN

svavrm

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.