Hun kort geding tegen het Ministerie van Justitie dient maandag bij de rechtbank in Roermond, meldt advocaat Maurice Stassen.

Test
De vijf jagers moesten hun wapen en jachtakte inleveren nadat ze online een omstreden psychologische test hadden afgelegd. Deze e-screening werd ingevoerd na de schietpartij in 2011 in Alphen aan de Rijn. Een verwarde man schoot daar zes mensen dood en verwondde 17 anderen voordat hij zichzelf om het leven bracht. De man had een wapenvergunning, de wapens die hij bij de aanslag gebruikte waren legaal in zijn bezit.

Opgeschort
Met de e-screener werd de afgelopen jaren gecontroleerd of wapenbezitters wel stabiel genoeg waren voor een wapenvergunning, maar de test is zo omstreden dat minister Ferd Grapperhaus die eind oktober opschortte. Hij beloofde dat mensen die hun wapen hebben moeten inleveren snel opnieuw zouden worden beoordeeld, maar dat is nog niet gebeurd.

Seizoen
De jagers stappen nu naar de rechter in de hoop hun akte en jachtgeweren zo snel mogelijk terug te krijgen, zodat ze nog volop gebruik kunnen maken van het jachtseizoen. Eerder kwam ook het CDA in het Limburgs Parlement voor de getroffen jagers in het geweer.

1Limburg